Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
22-05-2017

17 maja br. w Urzędzie Miasta Lubań odbyły się nadzwyczajne obrady Rady Miasta Lubań. Debatowano nad przyłączeniem się Gminy Miejskiej Lubań do projektu partnerskiego zakładającego dalszy rozwój e-usług w urzędzie.

Nie od dziś wiadomo, że samorządy powinny iść z duchem czasu i umożliwiać petentowi korzystanie z dobrodziejstw współczesnej technologii na różnych polach. Tradycyjna droga składania wniosków bywa długotrwała, zaś rozwój e-usług pozwala mieszkańcom na sprawny kontakt z urzędem bez konieczności wychodzenia z domu. Bez kolejek i bez zbędnego czekania.
- Gmina Miejska Lubań ma szansę, aby wraz z sąsiednimi powiatami przystąpić do projektu związanego z e-usługami publicznymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - przedstawiał Burmistrz Miasta Lubań, Arkadiusz Słowiński. - Ten krok pozwoli nam unowocześnić urząd miasta pod kątem informatycznym. Wiele spraw, które do dzisiaj załatwia się tylko i wyłącznie poprzez formułę „papier przyjmie” będzie można załatwić czy mieć wgląd do danej sprawy w postaci elektronicznej. Od jakiegoś czasu takie wymogi przed samorządami stawia polski rząd. Jest to ostatni dzwonek, żeby zdobyć dedykowane na ten cel pieniądze w ramach wojewódzkiego RPO. Do tego programu przystępują cztery powiaty - bolesławiecki, zgorzelecki, lwówecki i lubański. Po odbytych w tej sprawie spotkaniach i konsultacjach przeprowadzonych z pracownikami Referatu Informatyki UML stwierdziliśmy, że warto po te pieniądze sięgnąć.  Tym bardziej, że w większości są to pieniądze, które otrzymamy na zasadzie pewnej „dotacji”, a nasz wkład własny będzie stosunkowo niewielki.  W tym roku jesteśmy zobowiązani do wpłacenia na rzecz Starostwa Powiatowego w Bolesławcu jako lidera porozumienia 15 tys. złotych, które mamy zagwarantowane w tegorocznym budżecie - uzasadniał samorządowiec.
Przewiduje się, że łączna kwota kosztu, zakładanego w lubańskim projekt ma wynosić około 1,5 mln złotych, z czego wkład własny to 15%. Realizacja projektu przypadnie na lata 2018-19. Nowe rozwiązanie ma zintegrować i ulepszyć zakupione wcześniej programy oraz rozwinąć nowe możliwości, właśnie w zakresie e-usług.
Konieczność przystąpienia do projektu podkreślał również obecny na sali kierownik Referatu Informatyki, Ryszard Skowron. Zaznaczał on, że w omawianym programie głównie chodzi o wdrożenie oprogramowania dziedzinowego w Wydziale Budżetowo-Księgowym, czyli aplikacje finansowo-księgowe oraz dostęp zwykłego podatnika do interesujących go treści. Mieszkaniec mógłby wówczas na drodze elektronicznej sprawdzić, czy zapłacił dany podatek, czy ten podatek został zaksięgowany, bądź też w jaki sposób ma się rozliczać z Gminą Miejską Lubań. Zdaniem informatyka, jest to potężne ułatwienie przede wszystkim dla mieszkańca, a przy okazji pomoc dla urzędnika.
Samorząd chciałby utworzyć portal dla interesanta, który udostępniałby usługi informacyjne, a w tym możliwość: sprawdzenia zobowiązania wobec gminy, weryfikacji informacji o wystawionych fakturach, sprawdzenia naliczenia za usuwanie odpadów, sprawdzenia danych zawartych umów z tytułu dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych umów cywilnoprawnych, sprawdzenia informacji o opodatkowanych gruntach, budowlach, budynkach, pojazdach, weryfikacji danych nt. zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do celów produkcji rolnej i niewykorzystanych limitach wraz z możliwością dokonania płatności przez Internet z tytułu podatków i opłat lokalnych. Portal połączony byłby z portalem ePUAP, na którym zamieszczane były formularze, za pomocą których można komunikować się z urzędem jak i jednostkami podległymi. Istotne z punktu widzenia miasta, jest również to, że jeśli teraz nie zdobędziemy środków z zewnątrz, to najprawdopodobniej w przyszłości będziemy musieli znaleźć je we własnym budżecie. Obecni na sali radni jednogłośnie przyjęli projekt.
(ŁCR)

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...